20. Światowy Dzień Walki z Rakiem (World Cancer Day) obchodzimy we wtorek 4 lutego. Święto zostało ustanowione w 2000 roku podczas Światowego Szczytu Walki z Rakiem w Paryżu.

Każdego roku aż 164 tysięcy osób w Polsce dowiaduje się, że cierpi na nowotwór. Nowotwory złośliwe to wciąż druga przyczyna zgonów w Polsce. Polacy najczęściej zmagają się z rakiem płuca. Taką diagnozę rocznie słyszy ponad 20 tysięcy osób. Coraz więcej mężczyzn choruje na nowotwór prostaty. Wśród kobiet poważnym problemem jest rak piersi. Według lekarzy, to efekt zmian w stylu życia. Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost zachorowalności na nowotwory przewodu pokarmowego. Na raka jelita grubego coraz częściej chorują młodzi ludzie.

Wiele badań dowodzi, że poprzez zdrowy styl życia, codzienne wybory możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym również nowotworowych. Już teraz warto pomyśleć o przyszłości, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowym życiem.

Otyłość, palenie papierosów, brak ruchu są ważnymi czynnikami , które zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. Ryzyko rozwoju raka rośnie proporcjonalnie wraz ze wzrostem ilości tłuszczu w organizmie. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała jest więc kluczowe dla zdrowia.

Dokumentuje to wiele badań epidemiologicznych na całym świecie. Według raportu World Cancer Research Fund otyłość zwiększa ryzyko rozwoju wielu nowotworów przewodu pokarmowego, takich jak: rak jelita grubego, gruczolakorak przełyku i wpustu, rak trzustki i pęcherzyka żółciowego oraz rak wątroby.

Dokonując właściwych wyborów żywieniowych można znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na raka oraz wiele chorób przewlekłych. Dieta bogata w pokarmy pochodzenia roślinnego, produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe dostarcza organizmowi witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy niezbędnych do utrzymania dobrego zdrowia.

Zależność pomiędzy aktywnością fizyczną a zdrowiem i ograniczeniem ryzyka rozwoju wielu typów nowotworów złośliwych została dobrze udokumentowana w badaniach naukowych. Regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi, prostaty, płuca, jelita grubego i układu pokarmowego. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia nowotworów jest wprost proporcjonalne do stopnia aktywności fizycznej.

Aktywność fizyczna obniża ryzyko zachorowania na wiele sposobów:

  • Pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Nadwaga lub otyłość zwiększają ryzyko wystąpienia wielu rodzajów raka.
  • Pomaga regulować poziom hormonów. Podwyższony poziom niektórych hormonów może zwiększać ryzyko zachorowania.
  • Przyspiesza trawienie, co może skrócić czas, przez jaki potencjalnie szkodliwe substancje znajdują się w jelitach
  • Przyspiesza spalanie odkładającego się w organizmie nadmiaru cukru i tłuszczów, od których pęcznieją komórki tłuszczowe.

Istnieją przekonujące dowody naukowe, które potwierdzają, że regularny wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie i stymulująco na pracę układu odpornościowego. Funkcją układu immunologicznego jest zapobieganie i zwalczanie w organizmie wszelkich infekcji powodowanych przez drobnoustroje. Stanowi on barierę ochronną ludzkiego organizmu poprzez rozpoznawanie i usuwanie czynników chorobotwórczych oraz niebezpiecznych komórek nowotworowych.

Wyniki badania prowadzonego na terenie Wielkiej Brytanii wskazują, że siedzący tryb życia odpowiada za ok. 4 proc. wszystkich przypadków nowotworów raka jelita grubego, piersi i trzonu macicy. Opublikowane w 2008 r.,  badania prowadzone na terenie Szwecji, w których wzięło udział ponad 40 tys. mężczyzn dowodzą, że ludzie, którzy przez co najmniej pół godziny dziennie spacerowali lub jeździli na rowerze, mieli o 34 proc. niższe ryzyko zgonu z powodu choroby nowotworowej i o 33 proc. wyższe szanse pokonania raka niż osoby, które  spędzały czas głównie siedząc.

Ruch to zdrowie – to powiedzenie sprawdza się w każdym wieku i w każdym stanie zdrowia. Profilaktycznie działa już dawka 30 minut ćwiczeń, trzy razy w tygodniu. Jeszcze lepiej dla zdrowia, gdy na wysiłek fizyczny uda się znaleźć czas pięć razy w tygodniu. Korzyści zdrowotne pojawiają się od razu i nigdy nie jest za późno, by zacząć wprowadzać zmiany w swoim trybie życia.

Aktywność fizyczna nie musi wiązać się z uprawianiem jakiejś dyscypliny sportu. Warto przejść się piechotą, zamiast jechać samochodem, wejść po schodach, zamiast korzystać z windy, rozpocząć dzień od kilku ćwiczeń rozciągających czy zapisać się na kurs nordick walking.