Światowy Dzień Walki z Rakiem (World Cancer Day) obchodzimy 4 lutego. Święto zostało ustanowione w 2000 roku podczas Światowego Szczytu Walki z Rakiem w Paryżu. Na spotkaniu przyjęto Kartę Paryską, w myśl której rządy krajów świata, które ją podpisały, zobowiązały się do stworzenia programów zapobiegających i metod leczenia chorób nowotworowych. Światowy Dzień Walki z Rakiem jest ważną okazją do wyrażenia symbolicznej solidarności z pacjentami onkologicznymi, którzy na co dzień toczą walkę z tą trudną chorobą. Może skłonić też każdego nas do refleksji nad dbałością o swoje zdrowie, profilaktyką i badaniami kontrolnymi. Nie jesteśmy bezradni wobec chorób nowotworowych. Możemy im świadomie przeciwdziałać.

30-50 proc. zachorowań na nowotwory ma związek z paleniem papierosów, 30 proc. z nadwagą i otyłością. Jeżeli nie zmienimy stylu życia, grozi nam prawdziwa epidemia chorób nowotworowych. Dlatego powstał Europejski kodeks walki z rakiem. Z jego zapisami można zapoznać się tutaj:

Kodeks | kodekswalkizrakiem.pl

Wiele badań dowodzi, że poprzez zdrowy styl życia, codzienne wybory możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym również nowotworowych. Już teraz warto pomyśleć o przyszłości, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowym życiem.

Otyłość, palenie papierosów, brak ruchu są ważnymi czynnikami , które zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. Ryzyko rozwoju raka rośnie proporcjonalnie wraz ze wzrostem ilości tłuszczu w organizmie. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała jest więc kluczowe dla zdrowia.

Dokonując właściwych wyborów żywieniowych można znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na raka oraz wiele chorób przewlekłych. Dieta bogata w pokarmy pochodzenia roślinnego, produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe dostarcza organizmowi witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy niezbędnych do utrzymania dobrego zdrowia. Ogranicz spożycie alkoholu. Abstynencja pomaga zapobiegać nowotworom.

Zależność pomiędzy aktywnością fizyczną a zdrowiem i ograniczeniem ryzyka rozwoju wielu typów nowotworów złośliwych została dobrze udokumentowana w badaniach naukowych. Regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi, prostaty, płuca, jelita grubego i układu pokarmowego. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia nowotworów jest wprost proporcjonalne do stopnia aktywności fizycznej.

Ruch to zdrowie – to powiedzenie sprawdza się w każdym wieku i w każdym stanie zdrowia. Profilaktycznie działa już dawka 30 minut ćwiczeń, trzy razy w tygodniu. Jeszcze lepiej dla zdrowia, gdy na wysiłek fizyczny uda się znaleźć czas pięć razy w tygodniu. Korzyści zdrowotne pojawiają się od razu i nigdy nie jest za późno, by zacząć wprowadzać zmiany w swoim trybie życia. Aktywność fizyczna nie musi wiązać się z uprawianiem jakiejś dyscypliny sportu. Warto przejść się piechotą, zamiast jechać samochodem, wejść po schodach, zamiast korzystać z windy, rozpocząć dzień od kilku ćwiczeń rozciągających czy zapisać się na kurs nordick walking.

Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne i nie korzystaj z solarium.